Frågor & Svar
Order & Beställning
Hur vet jag att ordern har gått igenom?
Hur vet jag att ordern har gått igenom?
När ordern har gått igenom kommer det upp att ordern är bekräftad samt att orderbekräftelse skickas till den e-postadress som du angav vid orderläggningen.
Saknar du orderbekräftelse, vänligen kontrollera skräppostmappen i din e-post och kontrollera att den e-postadress som du skrivit in vid beställning är korrekt.
När kan jag hämta min order i butik?
När kan jag hämta min order i butik?
Beställt via vår webbshop
När din order är redo för avhämtning, kommer du att få en bekräftelse via e-post som meddelar att din order är redo. Den kan sedan hämtas ut i vår varuutlämning på Stenyxegatan 30 i Malmö. Kom ihåg att alltid ha din legitimation med dig. Om en budfirma hämtar din order krävs att de har både din (beställarens) legitimation och sin egen med sig. Om legitimation saknas kan ordern inte lämnas ut.
Beställt i vår fysiska butik i Malmö
Om du har lagt en beställning på lagervaror kan du hämta ut din order så fort fakturan är betald. Om kunden har lagt en beställning på varor som måste beställas kommer Kakelgiganten att kontakta kunden via e-post eller telefon så snart varorna har anlänt till Kakelgantens lager.
Vi har många kundbeställningar på vårt lager, därför ber vi dig att hämta dina varor så snart som möjligt.
Jag kan inte lägga en beställning?
Jag kan inte lägga en beställning?
Det kan vara något problem med din webbläsare, testa gärna en annan webbläsare om du har möjlighet. Om det är betalningen som krånglar råder vi dig att kontakta SVEA på nummer 08-514 931 13. Om problemet kvarstår kan man kontakta vår kundtjänst på antingen mejl till kundservice@kakelgiganten.se eller på telefon på nummer 040-21 24 00.
Jag har inte fått någon orderbekräftelse?
Jag har inte fått någon orderbekräftelse?
Handlar du i vår webbshop, skickas din orderbekräftelse till den e-postadress som angavs i kassan vid köpet.
Om du inte har mottagit någon orderbekräftelse direkt efter att ordern är slutförd, kan detta bero på att ordern inte slutfördes korrekt eller att du angav en felaktig e-postadress. Det kan även bero på att orderbekräftelsen hamnat i skräppostmappen i din e-post.
Vänligen kontrollera att du angav rätt e-postadress. Om du av misstag angav en felaktig e-postadress, ber vi dig att kontakta vår kundtjänst antingen via e-post till kundservice@kakelgiganten.se eller via telefon på nummer 040-21 24 00 så att vi kan rätta till den.
Kan jag avbeställa min order?
Kan jag avbeställa min order?
Hör av dig till vår kundtjänst antingen via e-post tillkundservice@kakelgiganten.seeller via telefon på nummer 040-21 24 00 så försöker vi hjälpa dig. Om din order har hanterats inför frakt kan vi tyvärr inte avbryta den, men du kan returnera dina varor när du har mottagit dem.
En order som innehåller anpassade produkter kan inte avbrytas om produkterna redan har anpassats.
Om du som kund har beställt en beställningsvara är avbeställning utan extra avgifter endast möjligt om ordern inte redan har skickats till leverantören. Vid ändringar eller avbrutet köp måste du så snart som möjligt meddela oss skriftligt via e-post till kundservice@kakelgiganten.se. För att säkerställa att meddelandet har mottagits och att kundtjänsten hinner ta tag i ärendet innan beställningarna skickas till fabriken, är det viktigt att även ringa in till oss på 040-21 24 00 innan deadline för beställningar/avbeställningar klockan 09:00 på onsdag morgon.
Kan jag göra en adressändring?
Kan jag göra en adressändring?
Om ni önskar att ändra leveransadressen eller aviseringsnumret, vänligen kontakta oss så snart som möjligt. Om Kakelgiganten inte har beställt frakt av fraktbolaget än, så kommer vi att göra ändringen utan en extra kostnad. Men om Kakelgiganten redan bokat en frakt till den tidigare angivna leveransadressen, tillkommer en leveransändringsavgift för kunden.
Denna avgift debiteras Kakelgiganten av transportbolaget och uppgår till 350 kr inklusive moms. Vid ändring på redan bokad frakt skickar vi ut en betallänk till er för leveransadressändringen.
När betalningen är gjord kommer vi att kontakta transportbolaget för att genomföra leveransadressändringen, vilket innefattar ändring av namn, adress och telefonnummer för avisering. Vänligen skicka ett skriftligt mejl på ändring tillkundservice@kakelgiganten.se.
Avbeställning/ändring av beställningsvara
Avbeställning/ändring av beställningsvara
Kontakta alltid vår kundservice via mejl innan avbeställning/ändring av en beställningsvara. Avbeställning/ändring utan extra avgifter är endast möjligt om ordern inte redan skickats till leverantören. Vid avbeställning/ändring måste man meddela oss skriftligt, via mejl tillkundservice@kakelgiganten.sesenast onsdag kl. 09.00. Se förtydligande nedan.
Förtydligande
Om du beställer en beställningsvara på torsdagen den 9 april 2020 så har du fram tills onsdagen den 15 april 2020 kl. 09.00 att skicka in mejl tillkundservice@kakelgiganten.sepå avbeställning/ändring utan att det tillkommer extra avgifter. Efter denna tid har hantering av order påbörjats av leverantör vilket medför extra avgifter som kommer debiteras kund.
Kan jag lägga en order direkt i butiken?
Kan jag lägga en order direkt i butiken?
Absolut! Det går bra att komma in direkt till vår fysiska butik i Malmö och prata med en av våra säljare. Order som skapas fysiskt i butiken kommer hanteras i den fysiska butiken och ej via webbshoppen.
Jag har angett fel information, hur gör jag?
Jag har angett fel information, hur gör jag?
Har du angett fel information så kan du kontakta vår kundtjänst på antingen mejl tillkundservice@kakelgiganten.seeller på telefon på nummer 040-21 24 00. Gäller det en faktura genom SVEA så råder vi dig att kontakta SVEA på nummer 08-514 931 13.
Vid ändring av leveransadress där bokning till transportbolaget redan gjorts tillkommer en ändringsavgift på 350 kr.
Kan jag lägga till en produkt på min order?
Kan jag lägga till en produkt på min order?
Det är tyvärr inte möjligt att lägga till en vara på en befintlig webborder. Du kan göra en ny order på produkten du önskar att lägga till så kan vi slå ihop dina ordrar med förutsättning att ursprungsorder ej bokats för leverans, i dessa fall vänligen kontakta vår kundtjänst på telefon på nummer 040-21 24 00, alternativt kontakta oss så kan vi makulera ursprungsordern så att du får lägga en helt ny order på alla varor som du önskar.
Kan jag ta bort en produkt från min order?
Kan jag ta bort en produkt från min order?
Om vi redan har hunnit packa din order kan du tyvärr inte ta bort produkten. Du kan då göra en retur på den när du har fått hem varan. Hör i så fall av dig snarast till vår kundtjänst på mejl tillkundservice@kakelgiganten.se.
Kan jag få en offert?
Kan jag få en offert?
Absolut! Vänligen fyll i kontaktformuläret här så kommer en av våra säljare att svara dig så snabbt som möjligt. Det går även bra att ringa in till oss på 040-21 24 00 eller besöka vår fysiska butik i Malmö.
Frakt & Leverans
Vad kostar en frakt hos er?
Vad kostar en frakt hos er?
En fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar om inget annat anges. Fraktkostnaden är beroende av vilken fraktmetod du väljer för ditt köp.
Order under 3000 SEK
- Standardfrakt: 895 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 3-5 arbetsdagar.
- Expressleverans: 1195 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 1-3 arbetsdagar.
- Paket: 69 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 1-2 arbetsdagar.
Order över 3000 SEK
- Standardfrakt: 395 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 3-5 arbetsdagar.
- Expressleverans: 695 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 1-3 arbetsdagar.
- Paket: 69 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 1-2 arbetsdagar.
Ytterligare avgifter för frakt kan tillkomma vid leverans till öar, udda orter eller om det krävs användning av specialfordon såsom budbil eller kranbil för att kunna leverera till den angivna adressen. Vid situation där det krävs budbil/kranbil för hemleverans så kontaktas kund och eventuella merkostnader debiteras kunden för att leverans ska kunna genomföras.
Hur lång är leveranstiden?
Hur lång är leveranstiden?
Leveranstiden varierar beroende på om varan är lagerförd eller ej. Beställningsvaror och tillverkningsvaror tar längre tid att leverera än lagervaror.
Lagervaror levereras normalt inom 1-5 arbetsdagar beroende på vilken fraktmetod man valt.
Beställningsvaror levereras normalt inom 10-15 arbetsdagar.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget.
Hur fungerar hemleverans?
Hur fungerar hemleverans?
När din beställning är packad och bokad för upphämtning så kommer du att få ett leveransbesked skickat till dig via mejl. Inom 1-3 arbetsdagar kommer Schenker att ta kontakt med dig via sms eller telefon och höra vilken av deras turdagar som passar dig bäst. Ditt gods kommer att levereras till port eller tomtgräns.Läs mer om vart Schenker kan köra under rubriken "Vart kan Schenker köra?" längre ner.OBS! För sändning som kvarligger på transportbolagets terminal mer än tre (3) veckodagar efter avisering, debiteras du som kund från dag fyra (4) lagerhyra om 350 kr/pall/dag, och sändningen riskerar att gå i retur. Det är därför viktigt att man som kund svarar på aviseringen från transportbolaget inom (3) veckodagar och väljer ett av dom förslagna datum för hemleverans som erbjudits av transportbolaget.
Om leveransen inte tas emot på bokad leveransdag eller om sändning gått i automatisk retur tillkommer även kostnader för extra utkörning/lagerhyra och/eller returkostnader. De extra utgifterna (returfrakt, lagerhyra, expeditionsavgift, hanteringsavgifter) gäller även om du som kund har vägrat att ta emot godset.
Vart är mitt närmaste DB Schenker ombud?
Vart är mitt närmaste DB Schenker ombud?
För ombud kan du klicka här och fylla i ditt postnummer för att se ditt närmaste ombud. Om du istället har lite större gods och det måste skickas till terminal klicka här för att hitta din närmaste terminal.
Kan man få kvittensfri lossning?
Kan man få kvittensfri lossning?
Om du inte kan vara hemma vid en hemleverans kan du skriva på ett engångsintyg som du sätter synligt för chauffören. Då avsäger du dig rätten att göra anspråk för eventulla skador och / eller förluster som upptäcks efter godsets avlämnande, såvida det inte kan utredas att skadan eller förlusten uppkommit under Schenkers ansvarsperiod.
Vänligen skicka er förfrågan till kundservice@kakelgiganten.se så ska vi hjälpa er vidare.
Vart kan Schenker köra?
Vart kan Schenker köra?
Schenker kör endast ut till bostäder där vägen är bred nog för en lastbil. Lastbilen ska kunna vända runt utan problem, vid återvändsgränd krävs en stor vändplan där lastbilen kommer runt utan att backa. Schenker kör inte på grusvägar eller mindre smalare vägar av säkerhetsskäl. Om de inte kan köra till din bostad lämnar de godset på närmaste plats de kan köra till.
Det är kundens ansvar att det finns rätt förutsättningar för transportbolaget att kunna leverera gods på körbar väg till adressen med lastbil. Vid situation där det krävs budbil/kranbil för hemleverans så kontaktas kund och eventuella merkostnader debiteras kunden för att leverans ska kunna genomföras.
Kan jag beställa till utlandet?
Kan jag beställa till utlandet?
I dagsläget levererar vi enbart till Danmark i utlandet.
Vid större beställningar till annat land inom europa vänligen kontakta vår kundservice. Skicka mejl till kundservice@kakelgiganten.se med information om önskad produkt, mängd och vart det önskas skickas så kan vi kolla upp möjligheterna samt fraktkostnad.
Jag bor på en ö, kan jag få hemleverans?
Jag bor på en ö, kan jag få hemleverans?
Leverans till öar kan endast ske till öar med broförbindelse eller som är anslutna till Trafikverkets färjetrafik. Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten. Leveranser till övriga öar sker till närmsta terminal på fastlandet eller till kajplats på ön. Extra fraktkostnader kan tillkomma i efterhand. Vänligen kontakta vår kundservice för mer information eller kostnadsberäkning av din leverans.
Vad gör jag om paketet / godset har kommit fram skadat?
Vad gör jag om paketet / godset har kommit fram skadat?
Om en vara skulle vara skadad vid mottagandet skall detta noteras på fraktsedeln innan kvittering. Dokumentera varans skick med kamera och kontakta oss via e-post kundservice@kakelgiganten.se. Skicka så detaljerad beskrivning som möjligt och bifoga bilder.
Om skadan upptäcks först vid uppackning av varan (dold skada) måste kunden kontakta oss inom fem (5) kalenderdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Anmälan om en skada skall skickas in skriftligt till kundservice@kakelgiganten.se inom de fem kalenderdagarna. Varan får inte användas eller säljas vidare eller liknande innan kontakt med oss. När en skada uppkommit under leveransen upprättar vi en skadeanmälan hos fraktsällskapet.
Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi fotodokumentation på skadan.
Vad händer vid bomkörning?
Vad händer vid bomkörning?
Om leveransen inte tas emot på bokad leveransdag eller om sändning gått i automatisk retur tillkommer kostnader för extra utkörning/lagerhyra och/eller returkostnader som debiteras kund. De extra utgifterna (returfrakt, lagerhyra, expeditionsavgift, hanteringsavgifter) gäller även om du som kund har vägrat att ta emot godset.
Jag har fått fel vara, vad gör jag?
Jag har fått fel vara, vad gör jag?
Vi ber om ursäkt för att det har blivit fel. Kontakta vår kundtjänst via e-post på kundservice@kakelgiganten.se och bifoga tydliga bilder på de produkter som har blivit fel, samt ert ordernummer, så hjälper vi er.
Måste jag personligen ta emot en hemleverans?
Måste jag personligen ta emot en hemleverans?
Ja, av säkerhetsskäl har vi ID kontroll på mottagande av alla hemleveranser. Om du inte har någon möjlighet att vara hemma kan du överlåta ID kontroll till en myndig person så som en familjemedlem, granne eller vän. Observera att den nya mottagaren måste kunna visa upp både sin egen och din giltiga legitimation.
Något speciellt att tänka på när jag tar emot leveransen?
Något speciellt att tänka på när jag tar emot leveransen?
Tänk på att alltid kontrollera varans skick, samt att mängden stämmer innan du skriver på fraktsedeln som chauffören har. Skador på emballage/gods ska meddelas till chauffören direkt. Om skada upptäcks först vid uppackning av varan (dold skada) måste kunden kontakta oss inom fem (5) kalenderdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Reklamation efter denna tid godkännes ej.
Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Kontrollera även att samtliga paket av en viss vara är av samma bränning samt att den/de produkter som beställts är korrekta innan plattorna monteras. Reklamationer efter montering tas ej emot. Kakelgiganten.se frånsäger sig allt ansvar gällande omkostnader för bokade hantverkare vid försenad, utebliven eller felaktig leverans. Spara den pall som varorna levereras på för eventuell retur.
Jag har ingen legitimation, kan någon annan hämta mitt paket hos ombud?
Jag har ingen legitimation, kan någon annan hämta mitt paket hos ombud?
Ja, det går bra om du signerar med BankID. Då får du en QR-kod att visa för ombudet och den kan du dela med valfri person, som kan hämta ut ditt paket utan att visa legitimation.
Det ska även gå bra om man visar både sin egen och mottagarens legitimation.
Kan jag lägga till uppbärning på min order?
Kan jag lägga till uppbärning på min order?
Det är inte möjligt för tillfället att lägga till uppbärning vid leverans.
Produktfrågor
Hur är kvaliteten?
Hur är kvaliteten?
Kakelgiganten säljer enbart första sortering på kakel och klinker som uppfyller de krav som finns på keramiska plattor enligt EU-standard och svensk standard klass BIII EN14411. Du kan läsa mer om detta på följande länk https://kakelgiganten.se/riktlinjer.
Hur mycket spill behöver jag räkna med?
Hur mycket spill behöver jag räkna med?
Att räkna med rätt mängd spill är avgörande för att undvika förseningar och extra kostnader under ditt kakel- eller klinkerprojekt. Generellt bör du planera för minst 10% spill, men beroende på projektets komplexitet kan det vara klokt att öka denna mängd. Genom att noggrant planera och ta hänsyn till dessa faktorer kan du säkerställa ett smidigt och framgångsrikt installationsprojekt.
Generella rekommendationer för spill:
- Standardberäkning för spill: En vanlig rekommendation är att köpa 10% extra kakel eller klinker för spill. Detta innebär att om ditt projekt kräver 20 kvadratmeter kakel, bör du köpa tillräckligt för 22 kvadratmeter.
- Komplexa mönster och diagonala installationer: Om du planerar att lägga plattorna i ett mönster eller diagonalt, bör du öka mängden spill till 15%. Dessa installationer kräver mer skärningar och leder till mer spill.
- Större plattor: För större plattor (över 30x30 cm) kan du behöva öka spillprocenten till 15-20%. Större plattor är ofta svårare att skära och kan resultera i mer spill.
- Små utrymmen och detaljerade ytor: För små utrymmen eller ytor med många hörn och detaljer bör du också överväga att öka mängden spill. Dessa områden kräver fler skärningar och leder ofta till mer spill.
Hur mycket kakel och klinker går det åt?
Hur mycket kakel och klinker går det åt?
När du planerar att kakla ett rum är det viktigt att veta hur mycket kakel och klinker du behöver. Att mäta korrekt och ta hänsyn till olika faktorer kan spara både tid och pengar. Här är en guide som hjälper dig att göra rätt val.
Steg 1: Mät ytan
För att räkna ut hur mycket kakel eller klinker du behöver, måste du först mäta ytan som ska täckas. Följ dessa steg:
Mät längden och bredden på ytan som ska kaklas.
Multiplicera längden med bredden för att få den totala ytan i kvadratmeter.
Exempel: Om du har en vägg som är 3 meter lång och 2 meter hög, blir den totala ytan 3 x 2 = 6 kvadratmeter.
Steg 2: Ta hänsyn till spill
Det är alltid klokt att köpa lite extra kakel eller klinker för att täcka in eventuellt spill och skärfel. En generell regel är att köpa cirka 10-15% extra material.
Exempel: Om din totala yta är 6 kvadratmeter, bör du köpa mellan 6,6 och 6,9 kvadratmeter kakel eller klinker.
Steg 3: Räkna antal plattor
För att räkna ut hur många plattor du behöver, måste du veta storleken på varje platta.
- Mät längd och bredd på en platta
- Räkna ut arean på en platta genom att multiplicera längd med bredd.
- Dela den totala ytan med arean på en platta.
Exempel: Om varje platta är 0,3 x 0,3 meter (0,09 kvadratmeter), och din totala yta är 6 kvadratmeter, behöver du 6 / 0,09 ≈ 67 plattor.
Andra viktiga faktorer att tänka på
- Mönster och layout: Vissa mönster kräver fler plattor och mer spill. Planera din layout noggrant innan du köper material.
- Fogbredd: Ta hänsyn till bredden på fogarna mellan plattorna, eftersom detta kan påverka den totala mängden kakel eller klinker du behöver.
- Ytans kondition: Om ytan är ojämn kan det krävas mer material för att täcka ojämnheterna.
- Verktyg och tillbehör: Förutom kakel och klinker, se till att du har rätt verktyg och tillbehör, som Fogmassa, Kakelskärare och andra verktyg, Nivåsystem
Att mäta korrekt och planera noggrant är avgörande för ett lyckat kakelprojekt. Genom att följa dessa steg och ta hänsyn till viktiga faktorer kan du säkerställa att du köper rätt mängd kakel eller klinker och undviker onödigt spill. Lycka till med ditt projekt!
Har ni provbitar?
Har ni provbitar?
Absolut! Vi har provbitar för alla våra keramiska plattor. När du går in på produktsidan finns det en blå knapp med texten "Provbit". Om du klickar på den läggs provbiten automatiskt till i varukorgen.
En provbit utgör en mindre del av en platta och kostar 39 kr per styck inklusive frakt. Marockanskt Kakel är en hel platta och kostar 100 kr per styck inklusive frakt. Prover skickas normalt till ett utlämningsställe.
Kan man få tillskärning?
Kan man få tillskärning?
Vi på kakelgiganten.se erbjuder tillskärning av våra klinkers till storlekarna 10x10 (9,6x9,6) eller 15x15 (14,6x14,6) cm.
Tillskärning kan endast göras på plattor med helt raka kanter, inte på plattor med rundade kanter. Läs mer om tillskärning och priser här.
Vad bör jag tänka på innan jag börjar montera?
Vad bör jag tänka på innan jag börjar montera?
Läs noga igenom anvisningarna innan arbetet påbörjas. Var uppmärksam på att vissa produkter kräver fackmannamässig installation för att behålla sin produktgaranti.
Kontrollera att samtliga paket av en viss vara är av samma bränning samt att den/de produkter som beställts är korrekta innan montering.
Monteras produkten anses den godkänd av köparen. Skulle produkten ändå vara felaktig står kunden för merkostnaderna för ev. utrivning. Avbryt genast montering/användning om felaktigheter upptäckts
Vad är ett bränningsnummer och kalibernummer?
Vad är ett bränningsnummer och kalibernummer?
Då varje produktion av en platta inte kan säkerställas bli densamma i mått och nyans så får varje produktion av en platta ett bränningsnummer (nyans) samt ett kalibernummer (mått) som trycks på förpackningen. De mått som anges på våra produkter är de mått som tillverkaren utgått från vid tillverkning av plattan och dessa mått kan variera från ett produktionstillfälle till ett annat.
Kan ni ta reda på vilken bränning jag tidigare mottagit?
Kan ni ta reda på vilken bränning jag tidigare mottagit?
Tyvärr är detta ej möjligt. Vi ber er därför ta ett foto på förpackningens bränningsnummer eller notera vilken bränning ni tidigare mottagit för att vi ska kunna kolla upp om den fortfarande finns i lager hos oss/leverantör.
Retur & Reklamation
Hur länge har ni öppet köp?
Hur länge har ni öppet köp?
Din ångerrätt och returrätt gäller under 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan oavsett om beställning lagts i vår webbshop online eller fysiskt i vår butik i Malmö. (Gäller ej vid special-beställda varor, typ måttbeställda produkter, eller produkter som är nedsatta p.g.a. kort datum, eller annan defekt).
Hur gör jag en retur?
Hur gör jag en retur?
Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakt och returrisk. Vi tar emot returer av oöppnade och oskadade förpackningar inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan.
Om du önskar göra en retur vänligen kontakta vår kundservice via kundservice@kakelgiganten.se med ordernummer och vilka produkter du önskar returnera. Våra kunniga medarbetare kommer då att kunna räkna ut din returkostnad, och boka leverans om så önskas. Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden vid beställning. Vid retur av styckvaror som skickas som paket tas en fast fraktkostnad på 149 kronor ut. Returer ska skickas till adressen; Kakelgiganten, Stenyxegatan 30, 213 76 Malmö. Inte mot postförskott eller uthämtning på utlämningsställe.
Produkter som levererats på pall skall returneras på samma sätt så det är klokt att spara pallen produkterna levererats på. När transportbolaget ska hämta upp returen är det viktigt att pallen står på ett underlag som är jämnt och hårt så att chauffören kan hämta upp returen med en handtruck.
Min vara är defekt, hur gör jag en reklamation?
Min vara är defekt, hur gör jag en reklamation?
Som kund hos oss på kakelgiganten.se har du rätt att reklamera varor som är belagda med fel. Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice på mejl till kundservice@kakelgiganten.se.
En reklamation av felplockad eller defekt varaskall göras innan den har monterats. Är varan monterad anses köparen ha godkänt produkten. Dock gäller detta inte om felet på varan endast kunde upptäckas efter genomförd montering. Upptäcks felet vid montering skall monteringen genast avbrytas, och kakelgigantens kundservice kontaktas.
En reklamation av skadad varaska meddelas Kakelgiganten inom fem (5) kalenderdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Reklamation efter denna tid godkännes ej.
Tänk på att spara varan då vissa av våra leverantörer kräver tillbaka varan för att utreda ett reklamationsärende.
Vad kostar en retur?
Vad kostar en retur?
Returfrakten räknas ut beroende på postnummer som retur ska skickas ifrån, vikt och storlek på godset. Denna kostnad motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden vid beställning. Vid retur av styckvaror som skickas som paket tas en fast fraktkostnad på 149 SEK ut.
Om du önskar göra en retur vänligen kontakta vår kundservice via kundservice@kakelgiganten.se med ordernummer och vilka produkter du önskar returnera. Våra kunniga medarbetare kommer då att kunna räkna ut din returkostnad, och boka leverans om så önskas.
Kan jag göra en retur i butiken när jag handlat på webben?
Kan jag göra en retur i butiken när jag handlat på webben?
Absolut! Din ångerrätt och returrätt gäller under 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan oavsett om beställning lagts i vår webbshop online eller fysiskt i vår butik i Malmö. (Gäller ej vid special-beställda varor, typ måttbeställda produkter, eller produkter som är nedsatta p.g.a. kort datum, eller annan defekt). Kom in till butiken i Malmö med ditt kvitto/beställningsunderlag så hjälper vi dig med din retur. Produkten ska vara i samma skick som när du fick den.
När produkterna är returnerade kommer vi genomföra kreditering via SVEA, återbetalning tar normalt 2-4 arbetsdagar.
Vad händer om jag inte hämtat ur mitt paket hos ombudet?
Vad händer om jag inte hämtat ur mitt paket hos ombudet?
Hämtar du inte ut ditt paket inom 14 dagar från att det har ankommit till ombudet så kommer ditt paket att returneras till oss. Returfraktkostnaden är 149 kronor och kommer dras av på ev. kreditering när varor anlänt tillbaka till vårt lager.
Kom ihåg att alltid kontakta oss om du önskar returnera dina varor.
Betalning & Faktura
Vilka betalsätt kan jag välja på webben?
Vilka betalsätt kan jag välja på webben?
Vi har SVEA som betalningspartner på vår hemsida, de erbjuder faktura- och delbetalning, samt direktbetalning via bank genom Trustly samt kortbetalning. Om du av någon anledning inte kan välja det betalsätt du önskar, kontakta SVEA på 08-514 931 13 för mer information.
Vilka betalsätt kan jag välja i den fysiska butiken i Malmö?
Vilka betalsätt kan jag välja i den fysiska butiken i Malmö?
I vår butik i Malmö kan man betala med kort eller swish. Vi har även möjlighet att hjälpa kunden i butik att lägga beställning via vår hemsida där vi har SVEA som betalningspartner. De erbjuder faktura- och delbetalning som andra alternativ om så önskas.
Kan jag handla som företagskund?
Kan jag handla som företagskund?
Önskar du handla som företag online kan du antingen lägga en beställning som vanligt på vår hemsida eller fylla i en kontoansökan och bli avtalskund. För att bli avtalskund krävs det att firmatecknaren fyller i en kontoansökan online eller fysiskt i vår butik.
Önskar du handla som företag i vår fysiska butik kan du öppna ett konto på ditt företag. Då krävs att firmatecknaren kommer in och legitimerar sig och fyller i en kontoansökan. Detta går att göra via denna länken här. Om du önskar hjälp eller vägledning kring ditt företagsköp så går det bra att ringa oss på 040-21 24 00 (knappval 2 "Företag").
Kan jag förlänga förfallodatumet på min faktura?
Kan jag förlänga förfallodatumet på min faktura?
Om du vill förlänga förfallodatumet på faktura via SVEA så kan man kontakta SVEA på nummer 08-514 931 13.
Det går även bra att kontakta vår kundtjänst på mejl till kundservice@kakelgiganten.se så kollar vi upp om det är möjligt att förlänga förfallodatumet på just din faktura. Du kan dock inte förlänga datumet på en faktura som är gjord av våra säljare i butiken i Malmö eller som skapats över telefon/mejl.
Ska jag betala fakturan om jag gjort en retur?
Ska jag betala fakturan om jag gjort en retur?
Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit e-post om kreditering är det viktigt att du hör av dig till oss så att det inte påförs påminnelseavgifter eller inkassokrav.
Det är kundens ansvar att faktura betalas in i tid innan förfallodatum infaller även om ärendet inte är avslutat. I dessa fall korrigeras fakturan i efterhand av vår kundtjänst när ärendet är avslutat.
Varför får jag inte upp alternativet "Betala med faktura" på hemsidan?
Varför får jag inte upp alternativet "Betala med faktura" på hemsidan?
På vår webbshop tillhandahåller SVEA betalningslösningen. Om faktura inte ges som alternativ i kassan råder vi dig att kontakta SVEA på nummer 08-514 931 13 eller på mejl via swp@svea.com.
Vart är min återbetalning?
Vart är min återbetalning?
Om du har handlat på vår webbshop så gör vi återbetalningen när vi har fått tillbaka och inspekterat returen. En kontroll kan ta mellan 1–14 dagar från mottagandet. SVEA kommer då att revidera din faktura eller sätta tillbaka pengar på ditt kort inom 4 bankdagar. SVEA kan komma att begära in inbetalningsuppgifter från dig första gången du gör en retur via dem.
Om du handlat i vår fysiska butik och betalat med kort så görs återbetalning på samma kort som användes vid köp. Pengarna kommer in på det kort som du använt vid retur inom 3 dagar.
Har du gjort en retur på en faktura från butik så får du en kreditfaktura som betalas ut inom två veckor.
Jag har en fråga gällande min faktura, vem ska jag kontakta?
Jag har en fråga gällande min faktura, vem ska jag kontakta?
Om du har handlat i vår webbshop via SVEA och har fakturafrågor hänvisar vi dig till SVEA. Du kan nå SVEA på nummer 08-514 931 13 eller på mejl via swp@svea.com.
Har du handlat i vår fysiska butik i Malmö eller fått hjälp av en säljare, vänligen kontakta vår kundtjänst antingen genom att ringa på telefonnummer 040-21 24 00 eller skicka ett mejl till kundservice@kakelgiganten.se så hjälper vi dig.
Övriga frågor
Vad har ni för öppettider?
Vad har ni för öppettider?
Öppettider Butik
Måndag - Fredag: 09.00 - 18.00
Lördag: 10.00 - 15.00
Söndag: Stängt
Öppettider Lager
Måndag - Fredag: 07.00 - 17.30
Lördag: 10.00 - 15.00
Söndag: Stängt
Telefontider
Måndag - Fredag: 09.00 - 18.00
Lördag: 10.00-15.00
Söndag: Stängt
Besök vår butik
Adress: Stenyxegatan 30
213 76 Malmö
Lediga jobb hos Kakelgiganten
Lediga jobb hos Kakelgiganten
Information om lediga tjänster hos Kakelgiganten hittar du här!